Transport i Paris

Även om Paris är en stor stad är det inga större problem att förflytta sig smidigt i staden med hjälp av de olika transportmedlen.

Metron (tunnelbanan) är i regel det enklaste och snabbaste sättet att transportera sig inom Paris. Metron har runt 300 stationer, märkta med ett stort gult "M" och 16 olika linjer.

Varje linje har en färg och linjerna korsar varandra vilket gör det enkelt att planera sin förflyttning. Inne i tågen, samt på stationerna, finns kartor över tunnelbanelinjerna och gratis kartor över dessa finns i regel att få vid biljettkontoren. Karta över tunnelbanan finns även på internet här.

Metron är öppen varje dag från kl 06.00 till 00.30, men tågen går mindre frekvent under söndagar och andra helgdagar. Stationerna är modernt utrustade med bland annat informativ skyltning om tid det är kvar tills nästa tåg anländer.

I Parispasset ingår förutom en massa andra erbjudanden även resor med kollektivtrafik: tunnelbana och buss inom zonerna 1-3, dvs innerstaden Paris. Parispasset finns att köpa för 2, 4 eller 6 dagar här.

RER-tåg är Paris pendeltåg som består av ett järnvägssystem som sammanlänkar existerande förortsbanor med varandra. Tågen går både ovan jord och i tunnlar. I Paris innerstad är RER-tågen sammanlänkade med Metron och RER kan i många fall med fördel användas istället för Metron då dessa tåg går fortare och stannar mer sällan.

RER består av 5 linjer, linje- A, B, C, D och E med över 250 stationer totalt, varav 33 stycken ligger i Paris innerstad. Flera av Paris kända sevärdheter ligger vid RER-stationer såsom till exempel Eiffeltornet, Notre-Dame och Triumfbågen.

Bussystemet i Paris består av över 50 olika linjer och ger goda möjligheter till transporterter inom staden för dem som vill se någonting samtidigt som förflyttningen sker. Bussarna är ett bra komplement till Metron och de stora gatorna i staden har ofta egna busslinjer för att hindra stadens bussar att hamna i längre bilköer. De flesta turerna i staden är i bruk mellan 07.00 och 08.30 måndag till lördag, vissa turer går också fram till 00.30. Ungefär hälften av busslinjerna är i bruk under söndagar och andra helgdagar.

Det finns gott om taxibilar i Paris och det är ett enkelt och bekvämt transportmedel inom staden. För att vara säker på att taxibilarna ska plocka upp en behöver man befinna sig vid en av de över 500 taxistolpar som finns utsatta (över 200 av dessa är utrustade med telefon).

I regel går det inte att stoppa en taxi på gatan utan det är risk för att chaufförerna nonchalerar en då. Trots det goda utbudet av taxibilar i staden kan det vara svårt att få tag i taxi runt lunch och på kvällen. Tänk även på att om man bokar en taxi via telefon så startar taxametern i det ögonblick som taxin påbörjar färden för att hämta passagerarna. I regel tar taxibilarna i Paris tre personer per bil och det kan kosta extra taxa för en fjärde resenär, vissa bolag tar även en extra avgift för resenärer som har mer än en väska med sig (1 EUR).
Här finns en sida som räknar ut ungefärliga taxameterkostnaden för Paris: worldtaximeter.com

För den som vill köra bil i Paris är det bra att vara medveten om att trafiken är hektisk och fransmännen är kända för att ha en "sydländsk" körstil. I rusningstid kan bilköerna bli oändliga och det uppstår ofta rejäla trafikstockningar. Trafiken är oftast tät och det gäller att inte stå still för länge när trafikljuset slår om till grönt om man inte vill ha en massa tutande bland bilarna bakom sig.

Att tänka på ifall man ämnar köra bil i Paris är bland annat att bilarna kör utan halvljus dagtid och säkerhetsbälte är obligatoriskt både i fram- och baksäte. Vidare är det straffbelagt att prata i mobiltelefon när man kör bil. Parkering är ett erkänt svårt dilemma i Paris och om inte reglerna följs kan bilen transporteras bort.